Första utställningen

Nu ska jag berätta vad jag har varit med om idag. Mitt livs första hundutställning! Husse och matte hade satt väckarklockan på 4 i morse - morse! Det är ju mitt i natten, ju! Men vi var tvungna att åka så tidigt för vi skulle åka ända till Malmö. Jag var ganska trött så jag somnade direkt i bilen. Vi stannade på en parkeringsplats utefter vägen när matte och husse skulle fika lite. Jag fick också mat då men det ville jag inte ha. Det fanns alltför mycket spännande saker att titta och lukta på.

Men hallå! Hur var det när vi kom fram då? Jag har aldrig sett så mycket hundar på en och samma gång. Och alla var i ungefär lika gamla som jag för det vi skulle på hette Malmö valp. Alltså var alla (nästan alla) ungefär lika virriga som jag när man kommer till ett sådant ställe. Du kan ju bara föreställa dig hur det var...

I vilket fall hittade vi en plats nästan längst in i hörnet vid den ringen (ja, konstigt namn på en fyrkantig ruta, men så heter det i alla fall) där vi skulle gå. Det dröjde inte länge förrän Zonic och Foppa kom, mina bröder. Jag blev jätteglad, jag hade inte riktigt fattat att dom skulle komma också. Sedan kom även Mascot och mina systrar Z och Tazza. Då var vi alla samlade utan två av mina syskon. Men kennelmatten, som sa att hon var chef, tyckte att vi skulle flytta på oss till andra sidan så fick vi bättre plats. Och det fick vi, för där kunde vi ställa upp våra kojor på rad utefter kanten så det blev jättefint.

Ja, just det. Jag har inte berättat att jag har fått en ny koja. Så här ser den ut när jag ligger i den hemma i köket!

 
Min goa, nya koja

Nu är det ju lite skillnad att ligga i sin egen koja hemma och när man är bland många, många andra hundar. Så när matte hade sagt att jag skulle ligga lite i min koja så kände jag mig lite ensam där och det försökte jag säga. Men då var det en otäck farbror som böjde sig ner och sa TYST med dig! Jag höll på att skita på mig, men så såg jag att det var Mascots husse så då var det ju inget farligt.

Hur som helst så fick vi vänta ganska länge och jag började bli lite nervös. Inte så mycket för min egen del, jag tyckte att det var rätt spännande men för mattes. Skulle hon klara av detta...?

 
Jag är lite orolig för matte!

Men vilken tur, det kom en annan snäll farbror som heter Per sa att jag kan gå med Charlie! Så bra vi tyckte att det var. Kanske inte riktigt i början då, men han var så snäll, så jag tyckte att det var helt OK. Jag tror att han tyckte om mig också. Nu var ju inte Per vem som helst som bara hoppade in och sa att han skulle gå med mig. Nej, det är en kompis till kennelmatten och han har också en kennel som heter Andjaktens kennel. Tack Per för att du tog dig an mig, min matte blev jätteglad för det.

Sedan var det då dags att springa runt i en ring, springa fram och tillbaka och stå still (svårast) så att en domare kunde titta på oss och bedöma vem som var finast.

Så här såg det ut...

 
Det var mycket gott att nosa på mattan


 
Jag orkade inte stå hela tiden...

 
Domaren tittar på oss

Och dröm om min förvåning! Jag kom tvåa! Mascot kom etta, Foppa trea och Zonic fyra. Kan man tänka sig att av åtta pojkar så var det vi fyra bröder som kom först. Jag var så snopen så jag fattade först ingenting.

 
Jag tror att även Per blev glad


 
Här ser man placeringen


Efter att vi killar hade svajsat runt lite, vi var lite märkvärdiga :-) så var det tjejernas tur. Det var sju stycken tjejer. Tyvärr fick inte min lillasyster Tazza något pris, men min söta syster Z vann över de andra tjejerna. Hon är bara sååå söt!!!


Min älsklingssyster

Precis som om det inte skulle räcka med att både en kille och tjej från samma syskonskara vinner första pris så fick vi också hederspris som syskongrupp. Där fick jag vara med :-). Vi fick vara med och gå i ringen när det var jättemånga andra hundar. Då var det Helen som gick med mig.  Och vet du vad? Vi kom femma!!!

 
Visst är vi fina?!

 
Det är jag först, sedan Mascot och sedan söta Z



När vi hade sprungit och sprungit och fotograferat så många gången så var jag så trött. Nu tänkte jag minsann inte göra ett smack mer den här dagen. Det roliga var bara att jag även fick träffa Inez, hon som jag var och hälsade på i Malmö i somras. Det är hon som är längst till höger på nästa bild.


 
Dom kom tvåa (undra vad det kostade, sa husse :-)?)


Det bästa med hela dagen var att innan vi skulle åka hem så fick jag ett nytt gosedjur - en and! Toppen!

Nu vill både jag och min husse och matte tacka Maria och Helen på Canagolds för att dom tvingar med oss på sådana här jippon. Och faktiskt var det ju ganska kul så kan hända det blir fler gånger.



Kommentarer
Postat av: Andjaktens

En sån snygging som Charlie visar man gärna fler gånger så tack för förtroendet.

Kram från Andjaktens

2009-11-08 @ 22:09:14
URL: http://www.andjaktens.se
Postat av: Mascot

Hej Charlie,



Vad kul det var med Malmö valp och vad roligt att få träffa er alla som var med. Vet du vad, jag tror att domaren tyckte att vi egenligen var finast av alla i syskongruppen men domaren vågade nog inte sätta oss som etta. Men det var inte dåligt att komma som BIS-reserv heller, det ska vi vara stolta över. Vad kul att du fick en and.. nu kan du ju gå på Andjakt..... tänk på det nästa gång du träffar Per!

Hoppas att det inte dröjer för länge innan vi ses igen.



Mascot

+ stora stygga farbrorn och övriga på Svanbergsgården.

2009-11-09 @ 17:24:53
Postat av: Martina & hela flocken

Alltid lika roligt att läsa era små äventyr!! Kul att du hittade in på vår hemsida :) Ja du Mats, 2:a platsen var dyr... Hur mkt berättar vi inte ;) STORT GRATTIS till era egna framgångar, nu får vi minsann ta och ses på fler utställningar!! Göteborg januari?? KRAMAR I MASSOR från alla Oss i Vismarlöv!

2009-11-17 @ 18:36:10
URL: http://silverhunts.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0